Dags att så perenner

En del frön tar god tid på sig att gro. I år ska jag göra ett litet experiment som jag inte gjort tidigare. Jag ska prova att så perennfrö nu i början av februari och sätta ut dem i snön. Går allt som jag vill så gror de till våren.  
Först fyller jag krukorna med såjord, trycker till lätt och duschar jordytan med en sprayflaska. Sedan sprider jag ut mina perennfrön på den fuktiga jorden och märker upp krukorna med namnlappar. Gör man inte det på en gång så blandar man ofelbart ihop de små krukorna. Jätteverbenans fröer är mörkergroende så de måste täckas av ett tunt lager jord för att kunna gro. En del frön är ljusgroende, tex buskvallmo, blodalunrot och pampasgräs, och ska inte täckas alls utan bara läggas på ovanpå den fuktiga jordytan. Ytterligare en kategori av frön mår bra av att täckas med ett tunt lager grus eller perlit (som är ett vitt vulkansiskt material). Det minskar risken att jordytan torkar. På såanvisningarna på fröpåsen står det vilka fröer som ska täckas eller inte. 
   Nu åker hela lådan ut i kylan. Jag ställer min låda på norrsidan lite skyddat mot huset så att vårsolen inte väcker upp fröna för tidigt. Och så på med snö så att krukorna täcks. Snön isolerar under vintern och kommer att ge krukorna fukt när den smälter. Det är viktigt att lådan som krukorna står i släpper igenom regnvatten så att fröna/plantorna inte drunknar till våren. Det här blå plastlådan är en champinjonlåda som är perfekt för ändamålet. Nu är det bara att hålla tummarna att inga smådjur äter upp mina frön innan de gror. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0